My corner's visitor

Monday, October 31, 2016

E-Novel: Jangan Ada Cinta ~ Bab 2

JANGAN ADA CINTA

Bab 2

“Mira, Encik Fuad panggil.” Kedengaran suara Kak Mimi dari tempat duduknya.

“Okey.” Balas Mira pula. Fail-fail yang baru sahaja diambil dari kabinet diletakkan di tepi meja. Kaki segera melangkah menuju ke bilik Encik Fuad.

            Tuk Tuk….

            “Masuk.” Suara Encik Fuad dari dalam memberi kebenaran pada Mira.

            Pintu dibuka dari luar. Mira melangkah perlahan menghampiri meja Encik Fuad. Dilihatnya dia sedang meneliti kertas kerja yang Mira berikan padanya semalam.

            “Duduk Mira.” Tanpa tunggu lama, Mira segera menarik kerusi dihadapan meja Encik Fuad. Matanya masih sibuk memerhatikan kertas-kertas yang berada di atas meja.

            “Okey, saya dah semak kerja Mira ni. Macam biasa, semua seperti yang saya nak.”

            Tarik nafas lega Mira sekali lagi. Kerjanya sekali lagi memuaskan hati Encik Fuad.

            “Oh ye Mira. Ambil fail ni. Kemaskinikan. Sebab minggu depan saya nak kena update pada mereka.” Mira angguk tanda mengerti. Fail di tangan Encik Fuad diambil.

            Teguh Maju Holdings.

            Syarikat milik seseorang yang Mira cukup kenal. Milik Tan Sri Mohamed. Daddy kepada Daniel Imran, buah hati tersayang.

            “Kenapa tersenyum lak ni? Ada apa-apa yang melucukan ke?” Pertanyaan Encik Fuad menyedarkan lamunan Mira.

            “Aaa, takda apa-apa Encik Fuad. Kalau takda apa-apa, saya keluar dulu.” Malu pula Mira pada Encik Fuad. Yelah, apa tidaknya. Boleh pulak dia tersenyum sorang-sorang bila dapat fail tebal macam tu. Tersenyum bila kerja bertambah. Pelik.

            Fail tadi dipeluk erat. Dah macam peluk teddy bear yang baru dihadiahkan oleh buah hati. Mira….. Mira…..


            “Tan Sri, okey ke ni?” Diana, pembantu peribadi Tan Sri Mohamed menghampirinya. Wajah pucat majikannya yang sudah berumur diperhatikan.

            “Rasa letih sikit. Diana, petang ni saya ada meeting dekat Putrajaya kan?” Tan Sri sesekali memegang dadanya sambil dahinya berkerut. Menahan sakit. Sejak akhir-akhir ni kesihatannya tidak berapa baik. Dadanya kerap kali terasa sakit.

            “Ya Tan Sri. Meeting dengan LNE Engineering tentang projek dekat Pahang. Tapi… Tan Sri nampak tak sihat ni. Apa kata kita tunda meeting ni ke hari lain?” Diana cuba memberi pendapat. Dia juga risau dengan kesihatan Tan Sri. Kuat sangat bekerja di usia begini.

            Sudah lama juga Diana ni  hendak menyuarakan pendapatnya. Tapi takut Tan Sri tak bersetuju. Sepatutnya sudah masanya Tan Sri menyerahkan kebanyakkan kerja-kerjanya kepada anak lelakinya. Dia sepatutnya perlu banyak berehat dengan faktor usianya yang sudah meningkat tua.

            “Diana, awak tahukan betapa pentingnya mesyuarat kali ni. Banyak benda yang kita kena bincangkan dengan mereka. Jangan lupa suruh Zarif, Hamid dan Michael pergi sekali nanti.” Apa lagi yang Diana boleh buat selain mengangguk. Arahan dari bos besar perlu dituruti. Kalau ingkar, faham-faham ajelah. Memang Tan Sri tidak suka sesiapa pun mengingkari arahannya. Itu sudah pasti.

            “Diana, Daniel balik bila?” Kaki yang tadi melangkah terhenti bila suara Tan Sri kedengaran. Berpaling semula memandang Tan Sri.

            “Kalau ikutkan flight dia hari ni. Esok baru dia masuk kerja semula. Kenapa Tan Sri?”

            “Nothing.” Sekali lagi Diana angguk kepala sebelum berlalu keluar. Pintu ditutup rapat dari luar.

           
            “Zarif, aku risaulah.” Sebaik sahaja Diana menghampiri meja Zarif, terus diluahkan perasaan gelisahnya.

            “Risau pasal ape pulak ni? Ada orang nak tackle kau ke?” Zarif sengaja mengusik Diana, kawan yang dikenali sejak 5 tahun lalu.

            “Iskh kau ni. Ke situ pulak dia. Aku risau pasal Tan Sri ni.” Ditamparnya sedikit bahu Zarif.

            “Oooo Tan Sri. Yelah, aku pun tengok dua tiga hari ni Tan Sri nampak tak berapa sihat. Kau tak suruh Tan Sri pergi jumpa Dr. Alif ke?”

            “Macamlah kau tak kenal Tan Sri. Dia mana nak dengar nasihat orang. Aku suruh dia postpone meeting petang ni, tapi dia taknak. Nak teruskan juga meeting tu. Nanti kau, Hamid dengan Michael kena ke Putrajaya. Meeting start at 2.30. Don’t be late. Macam biasa, jumpa Tan Sri dekat sana terus.” Sememangnya Zarif sudah dari semalam tahu yang dia antara orang yang kena hadiri mesyuarat petang nanti. Jadi memang dia sudah bersedia pun.

           
            “Mira, aku balik dulu ye.” Hani capai beg tangannya. Dia memang jarang balik lambat. Sharp on time punya. Boleh dibilang dengan jari berapa kali sahaja dia balik lewat dalam sebulan. Itu pun selalunya akhir bulan. Sebab nak siapkan repot hujung bulan.

            “Eh jap-jap. Aku pun nak balik cepat hari ni. Sharp on time macam kau jugak.” Dan kali ini  giliran Mira pula mencapai beg tangannya sambil jari laju menekan butang off di skrin komputer.

            “Waaaaa ini mesti ada date ni kan. Oh yelah, aku lupa. Hari ni si buah hati pengerang jantung kau dah balik Malaysia kan. Patutlah dari pagi asyik tersenyum aje.” Hani betul-betul terlupa yang Mira ada beritahu padanya semalam.

            Senyuman di bibir Mira semakin melebar. Siapa yang tak suka kalau dapat bertemu dengan orang tersayang. Lepaskan rindu bilamana hampir seminggu tidak berjumpa.

            Hani memaut lengan Mira sementara menunggu lif tiba untuk ke tingkat bawah. “Kau nak pergi mana ni?”

            “Penyibukkkkk.” Pandangan tepat dituju pada Hani. Apa lagi, tersemburlah ketawa kuat dari mulut Hani, begitu juga Mira. Nasiblah tiada siapa yang peduli dengan mereka. Masing-masing sibuk dengan telefon sendiri.

           
            “Sayang kat mana?” Suara romantik Daniel memenuhi ruang telinga Mira.

            “Kejap lagi sampai. Lagi 5 minit. You dah sampai ke?”

            “Dah, I ada depan rumah you ni. Your mom macam takda dekat rumah. Kereta takda ni.”

            “Ibu keluar. Pergi hantar tempahan kek. Okey, nak sampai. I dah nampak kereta you.” Sebaik sahaja kereta membelok menghampiri kawasan rumah, kereta Porsche hitam milik Daniel yang kelihatan di penglihatannya.

           
            “Assalamualaikum.” Daniel beri salam sebaik sahaja Mira turun dari kereta. Sebenar-benarnya dia juga rasa rindu pada wanita yang berada di hadapannya sekarang ini.

            “Waalaikumussalam. Lama ke you tunggu? Sorry, tadi traffic light kat depan tu lambat.” Sambil menutup semula pintu pagar dan berjalan menghampiri Daniel yang sedang bersandar di tepi keretanya. Cantik punya posing. Ala model terkenal.

            “Demi sayang. Lama pun takpa. I sanggup.” Kenyit mata si Daniel pada Mira.

            “Mengada-ngada. Jomlah sayang. Lapar ni.” Memang perutnya sudah keroncong. Tadi tengahari mana dia turun makan pun. Sekadar alas perut dengan roti marjerin. Itu pun si Hani yang paksa dia makan.

            “Ala sayang lapar. Okey, jom.” Mereka memasuki kereta dan beredar dari situ.

            Restoran yang menyajikan makanan barat menjadi pilihan mereka berdua. Selalunya Daniel yang akan memilih tempat makan. Mira sekadar mengikut sahaja. Lagipun jarang si Mira ni makan di luar. Manalah dia arif sangat tentang tempat-tempat makan yang sedap. Berbeza dengan Daniel. Selalu keluar makan dengan Tan Sri lah, kawan-kawan rapatnya lah, dan sekali sekala dengan klien syarikat mereka.

            Sedang mereka menikmati makan malam bersama, kelibat seseorang membuatkan masing-masing terdiam. Padahal tadi sibuk si Daniel bercerita tentang Osaka, Jepun.

            Macam kenal aje perempuan tu.

            Bisik hati kecil Mira. Puas dia cuba ingat semula di mana dia pernah nampak wajah perempuan tersebut. Daniel pun tiba-tiba diam pulak. Mira semakin yakin bahawa perempuan tersebut mesti ada kaitan dengan Daniel.

            “You kenal dia?” Mira beranikan diri bertanya. Selagi dia tak tanya, selagi itulah persoalannya tidak terjawab. Naik pening dia cuba ingat.

            “She is my ex wife. You lupa ye sayang.” Perlahan sahaja suara Daniel menjawab tapi cukup jelas di telinga Mira.

            Yes. Baru sekarang Mira ingat. Daniel pernah tunjuk gambar dia bersama bekas isterinya bercuti di Switzerland. Berbulan madu di sana.

            “Are you okay?” Daniel segera capai tangan Mira. Dipegang erat. Pandangannya tepat memandang wajah Mira. Dia tidak mahu Mira rasa cemburu dengan bekas isterinya itu.

            “Yes, I am. Don’t worry about me.” Mira cuba tenangkan hati sendiri. Siapa yang tak cemburu. Bekas isteri kemain cantik persis model. Tinggi pulak tu. Kulit putih melepak. Lagipun Daniel pernah cerita serba sedikit tentangnya. Anak kacukan. Mummy melayu, daddy Mat Saleh.

            “Okay sayang. Mana tadi, pasal Osaka kan.” Daniel kembali bercerita. Sesekali matanya masih sibuk menjeling ke arah pintu. Risau jika bekas isterinya masuk semula ke dalam restoran. Dia tidak mahu mood Mira berubah.

            Tapi…. Adakah benar dia risaukan tentang mood Mira atau sebenarnya mood dirinya sendiri.
           
           

            

1 comment:

  1. PLS INSERT BAB 36 ONWARDS ON KAU TETAP MILIKKU AT WEBSITE TQ

    ReplyDelete