My corner's visitor

Thursday, July 30, 2015

Dia.... Penjaga Hatiku - Bab 4

DIA… PENJAGA HATIKU.

Bab 4

            “Wah, awalnya kau sampai hari ni. Tak sabar nak jumpa bos hensem ye.” Lantang sungguh suara Azlin. Mentang-mentanglah hanya mereka berdua sahaja yang sudah sampai. Yang lain masih tidak kelihatan.

            “Mulut kau ni kan. Aku bukan apa. Aku taknaklah nanti kelam kabut. Mana tahu tiba-tiba bos masuk awal pulak hari ni. Naya aku.” Zaira masih sibuk membelek komputer Siti. Dibukanya satu persatu email yang masuk. Kena baca betul-betul. Takut tersalah balas nanti.

            Ketawa Azlin sambil berlalu ke mejanya. Kalau dulu meja mereka bersebelahan sahaja tapi kini tidak lagi. Meja Siti agak jauh dari mereka. Sudah tentulah dia kena dekat dengan bilik Haikal. Setiausaha kena sentiasa dekat dengan bos.
           

            Tepat jam sembilan pagi, kelihatan Haikal melangkah masuk dari pintu utama terus menuju ke biliknya. Sempat dia melemparkan senyuman pada Zaira sebelum masuk tadi.

            Apa lagi, laju sahaja Zaira ke pantri untuk membancuh air Nescafe. Dia masih ingat lagi pesan Siti. Encik Haikal nak minum air dulu sebelum memulakan kerjanya. Jadi, faham-faham sendirilah. Sudah tentu kena buat cepat.

            “Selamat pagi Encik Haikal.” Sambil meletakkan cawan berisi air Nescafe tadi di atas meja. Haikal pula masih sibuk membetulkan tali lehernya.

            ‘Oh, selamat pagi.” Langsung tidak dipandang Zaira yang berdiri di hadapannya. Baru sahaja Zaira hendak melangkah keluar, kedengaran suara Haikal memanggil.

            “Zaira, awak lupa sesuatu ke?” Lupa sesuatu? Apa yang dia lupa? Air? Dah. Oh…… baru Zaira teringat.

            “Ma… maaf Encik Haikal. Saya pergi ambil Ipad saya kejap.” Zaira bergegas keluar mengambil Ipad nya. Macam manalah boleh lupa ni. Dia sepatutnya membawa masuk Ipad untuk meyemak jadual harian bosnya itu. Sudah berkali-kali Siti berpesan padanya. Itulah Zaira. Gelabah sangat. Kan dah lupa benda penting.

            Masuk sahaja semula ke dalam pejabat Haikal, Ipad dibuka. “Hari ni Encik Haikal ada appointment dengan Dato Farid dekat office dia pukul 11 pagi. Satu je untuk hari ni.” Jelas Zaira sambil menyemak semula jadual. Takut dia terlepas pandang.

            “Okey.” Satu perkataan sahaja keluar dari mulut Haikal.

            Selepas mengangguk, Zaira segera keluar dari bilik Haikal. Tidak betah dia hendak lama-lama di dalam bilik berdua sahaja dengan Haikal.

            Hari pertama berlalu dengan cukup sempurna. Lega rasa hati. Bila dikira-kira balik, masih ada lebih kurang 60 hari lagi sebelum Siti kembali bekerja semula.

            Malamnya itu Zaira menerima panggilan dari suami Siti. Dia sudah selamat melahirkan seorang bayi perempuan seberat 2.9kg. Kedua-duanya dalam keadaan selamat di hospital Prince Court Medical Centre.
           

            Esok paginya seperti biasa, Zaira membawa secawan air untuk bosnya dan memberitahu semua temujanji untuk hari ini

            “Oh ye Zaira. Awak dah pergi lawat Siti?” Tanya Haikal pada Zaira sambil tangannya sibuk mencatat sesuatu di atas sekeping kertas.

            “Belum lagi. Cadangnya petang nanti Encik Haikal.” Memang Zaira bercadang untuk pergi melawat Siti petang nanti selepas waktu kerja.

            “Siapa lagi pergi dengan awak?” Diletaknya pen yang dipegang tadi seraya memandang Zaira. Serba tak kena pula dibuatnya bila pandangan tajam Haikal menusuk ke jantungnya. Tepat. Sebelum ini rasanya bosnya itu tidak pernah pandang lama-lama padanya. Kali ni pula.

            “Saya… saya pergi seorang sahaja. Sepatutnya dengan Azlin. Tapi dia ada hal sikit petang ni. Tak dapat pergi.” Takut juga sebenarnya Zaira hendak pergi seorang diri. Bukannya dia pernah jejak kaki dekat Prince Court tu. Tengok dari luar sahaja.

            “Oh, kalau macam tu…. Nanti petang tunggu saya. Kita pergi sekali. Naik kereta saya. Ke, nak naik kereta awak Zaira?” Apa kena dengan bos ni. Manalah aku ada kereta. Belum mampu nak miliki mana-mana kereta lagi. Duit gaji yang dia dapat pun bukannya banyak. Habis separuh dia hantar pada keluarganya di kampung.

            “Saya mana ada kereta Encik Haikal.” Buat apa nak sembunyi. Biar berterus terang sahaja. Biar Encik Haikal tahu dia tiada kereta.

            “Kalau macam tu, naik kereta saya nanti. Pukul lima kita gerak.” Zaira angguk dan keluar dari bilik Haikal.
           

            Sedar tak sedar, masa berlalu dengan begitu pantas. Jam sudah menunjukkan ke angka lima.

            ‘Zaira, jom.” Haikal mengetuk perlahan meja Zaira sambil berlalu keluar menuju ke lif. Nasiblah mejanya sudah dikemaskan tadi. Tinggal nak tutup komputer dan simpan semula fail yang berterabur di atas meja sahaja.

            “Kawal diri ye.” Azlin yang  masih membuat kerja sementara menunggu abangnya sampai sempat menyakat si Zaira. Apa lagi, dapat cubitan percumalah.
           

            Sedang mereka mencari-cari parking di hospital, telefon Zaira berbunyi. Cepat-cepat dia menyelongkar beg tangannya mencari telefon. Sudahlah dia pasang kuat nada dering. Sebabnya, dia selalu tak dengar kalau ada orang telefon. Memanjang missed call.

            Tertera nama ABANG pada skrin telefon. Tahulah dia siapa yang menelefonnya.

            “Assalamualaikum abang.” Secara spontan Haikal memperlahankan bunyi radio yang dipasang tadi. Takut Zaira tak dengar nanti.

            “Duit? Mana ada abang. Tak cukup. Gaji pun belum lagi ni.” Suara Zaira semakin diperlahankan. Tidak mahu Haikal mendengarnya. Dan sebenarnya telinga Haikal tajam. Masih jelas lagi di pendengarannya. Dikerling pada Zaira. Riak wajah Zaira sudah berubah.

            “Tengoklah abang. Nanti Zaira cuba ye. Abang janganlah marah.” Zaira masih cuba memperlahankan suaranya lagi. Risau kalau Haikal dengar. Ini kalau kereta dah berhenti, memang Zaira keluar terus dari kereta. Tapi apakan daya, kereta masih bergerak. Nak taknak terpaksalah juga cakap.

            Haikal tahu Zaira tidak mahu dia  mendengarnya. Itu sebab dia sengaja membawa perlahan keretanya. Nampak seperti sedang mencari-cari parking kosong.

            “Abang!” Zaira hampir menjerit kuat.Nasiblah dia masih sedar dia berada di mana sekarang. Dengan siapa. Telefon diletakkan semula ke dalam beg. Zaira cuba menoleh ke arah Haikal. Lega rasanya bila Haikal nampak tidak memberi perhatian padanya. Sibuk mencari parking lagi.

            Setelah memarkirkan kereta, mereka berjalan menuju ke lif untuk ke tingkat wad bersalin. Haikal sudah tahu selok belok hospital ini. Selalu juga dia datang melawat.

            Masing-masing dia tidak berkata. Haikal yang memulakan dahulu perbualan antara mereka. “Ada masalah ke Zaira?”

            Wajah Zaira dipandang. Si Zaira pula sedang leka memerhatikan sepasang suami isteri yang sedang bergurau senda tidak jauh dari tempat mereka sedang menunggu lif. Nampak mesra sangat. Adakah aku nanti akan begitu juga…..

            “A…apa dia Encik Haikal?” Ditoleh wajahnya ke arah Haikal. Mata mereka bertentangan. Zaira yang terlebih dahulu mengalihkan pandangannya ke tempat lain. Mana betah dia hendak lama-lama main mata dengan Haikal.

            “Saya tanya… awak ada masalah ke Zaira?” Haila masih tetap memandang Zaira sambil memasukkan tangan ke dalam kocek seluar. Dengan tangan kemeja berlipat tanpa memakai kot dan tali leher, Haikal benar-benar kelihatan kacak. Dengan raut wajah yang amat tampan dan badan yang tegap, membuatkan ramai wanita menoleh ke arahnya.

            Zaira masih tidak bersedia hendak berkongsi masalah yang sedang dihadapinya dengan orang lain terutamanya bos sendiri. “Tak Encik Haikal.”

            Lega rasa hati bila pintu lif terbuka. Bolehlah dia mengelak untuk menjawab sebarang pertanyaan Haikal lagi.
           

            “Kak Siti!” Jerit Zaira bila sahaja dia nampak Siti sedang berbaring di atas katil. Hanya Siti sahaja yang ada di dalam bilik yang menempatkan dua orang. Katil sebelah masih kosong. Tiada pesakit.

            “Terkejut akak. Apalah kamu ni Zaira.” Terkejut Siti dibuatnya. Mengurut dada terus.

            “Datang sorang je ke? Azlin tak dapat kan?” Tanya Siti sambil tangannya membelek-belek bunga yang dibawa Zaira. Sempat pula tu mereka singgah di kedai bunga dalam perjalanan ke hospital tadi.

            “Dia tak dapat datang. Dia kirim salam kak. Saya ni sebenarnya datang dengan….” Belum sempat Zaira habiskan ayat itu, pintu bilik dikuak dari luar. Kelihatan Haikal melangkah masuk. Siti sudah tersenyum. “Dengan bos hensem ye.” Bisik Siti di telinga Zaira.

            “Hai Siti. Okey semua? Baby tidur ke?” Haikal menghampiri kati bayi yang diletakkan bersebelahan sahaja dengan katil ibunya. Nyenyak betul dia tidur. Kenyanglah tu dapat susu.

            “Dia baru je tidur tu. Semua okey. Alhamdulillah.” Siti bersyukur panjang bila semuanya dalam keadaan baik. Dia dan bayinya.

            Zaira turut sama melihat bayi comel itu. Sejuknya hati ini bila melihat wajah seorang bayi lebih-lebih lagi semasa dia sedang tidur. Suci.

            “Kalau teringin, Zaira kena cepat-cepat kahwin. Nanti boleh ada baby sendiri.” Mengelamun pula si Zaira ni. Tersedar dia bila Siti bersuara. Entah kenapa matanya terus tertacap pada wajah Haikal yang berdiri bertentangan dengannya. Katil bayi menjadi pemisah antara mereka. Haikal juga turut sama memandang Zaira dan tersenyum. Aduh…. Renungan dia tu….. Sedar Zaira sedar… Kau ni…..

            Hampir satu jam mereka di sana. Haikal dan Siti memang sudah biasa berbual sama. Bercerita apa sahaja. Cuma Zaira yang masih rasa kekok. Siti perasan itu. Mungkin rasa malu masih ada dalam diri Zaira.

            “Zaira, jom. Siti nak rehat tu.” Haikal mengerling pada jam tangannya. Tidak sedar langsung mereka sudah berada hampir satu jam di sana.

            Zaira mengangguk. Siti pula sekadar menjadi pemerhati. Suka dia melihat cara Zaira yang segan-segan dengan Haikal. Siapalah yang tak terpikat dengan Haikal ni. Dia sendiri pun kalau belum berkahwin, rasanya boleh terpikat juga dengan dia. Kalau Zaira ni ada perasaan itu, pendam sahajalah Zaira oi. Dia dah nak berkahwin tak lama lagi.

            “Zaira nak makan ke? Or nak  saya hantar terus balik rumah?” tanya Haikal bila sahaja mereka masuk ke dalam kereta. Dihidupkan enjin sambil membelek mesej di telefonnya.   
    
            “Takpalah Encik Haikal. Turunkan saya dekat depan tu je. Nanti saya ambil teksi balik.” Sekarang ini giliran Zaira pula yang sibuk membelek telefonnya. Tiada satu pun mesej dari Azri. Hampa rasa hati.

            “Saya hantar balik. Nanti tunjuk jalan.” Mahu tidak mahu terpaksalah juga Zaira ikut arahan bosnya itu. Takut kalau tolak, nanti lain pula jadinya.

            Setibanya mereka di hadapan rumah Zaira, kereta  Wira hitam sedang elok terparkir di tepi rumah. Zaira memang kenal dengan pemilik kereta tersebut.


            Azri……

9 comments:

  1. Uiisshb..tgendala pembacaan ku..huuu..

    ReplyDelete
  2. txs tak sabra nak tunggu next entry.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sgt2 sis Rozita Kadiman. Antara pengikut setia kita. Terima kasih sgt2.

      Delete
  3. X sbr nk bc... Sy tertunggu2 novel nya d terbit kan... Hihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zila Omar, separuh pun tak siap lagi sis.. InsyaAllah dengan sokongan pembaca semua, saya akan cuba siapkan. Tq sgt2 sbb sudi baca.

      Delete
  4. sy bk blog nie hr2 x sbr nk bc smbg an dia. bl agak nya kesinambugan cite nie? serius mmg sy sk sgt dgn jln cerita dia. mcm x sbr nk tau apa yg terjadi. novel kau tetap miliku sy dh ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih ye Zila Omar sbb sudi beli KTM. Malam ni akan ada sambungan cerita ni. Maaf sebab buat Zila lama menunggu.

      Delete