My corner's visitor

Tuesday, December 9, 2014

E-Novel : Cinta Hati Sayang - Bab 27

CINTA HATI SAYANG

BAB 27

            Good morning semua.” Zarif orang terakhir turun untuk bersarapan. Tan Sri, Puan Sri , Lara dan Sofea, masing-masing sudah berada di meja makan. Semuanya masih belum makan lagi kecuali Sofea. Katanya dia lapar sangat. Puan Sri yang menyeduk mi goreng untuk Sofea.

            “Good morning Zarif. Jom, kita sarapan.” Tan Sri melipat suratkhabar yang sedang dibaca dan diletakkan di tepi meja. Selepas apa yang terjadi malam tadi, Lara tidak berani melihat wajah Zarif. Dia tahu dari turun tangga tadi, pandangan Zarif banyak dihala kepadanya.

            “Lara, tolong hulur roti tu.” Zarif meminta Lara menghulurkan roti padanya. Diangkat pinggan yang berisi roti itu dan diberikan pada Zarif. Seperti malam tadi, tangan mereka bersentuhan. Zarif tahu Lara akan terus menarik tangannya. Itu sebab Zarif sudah bersedia. Dia sudah meletakkan sebelah tangan lagi pada pinggan tersebut.

            Berdegup kencang jantung Lara. Geramlah dengan Zarif ni. Sengaja buat aku rasa macam ni. Tak suka…. Tak suka…. Raungan Lara hanya di dalam hati. Lagi bertambah geram Lara bila dilihatnya Zarif sedang tersenyum lebar, Mesti dia nampak aku gelisah. Okey, tenang Lara.

            “Mama dah buka hadiah dari kamu semua malam tadi.” Wajah Tan Sri dipandang. Dilemparkan senyuman pada suami tersayang.

            “Thank you Zarif for the beautiful clutch. Terima kasih Lara untuk shawl yang cantik tu. And…. Terima kasih banyak-banyak untuk Sofea sayang. Nenek suka sangat hadiah yang Sofea bagi tu.” Puan Sri mengusap lembut rambut Sofea dan menciumnya. Semakin dalam sayangnya pada Sofea.

            “Auntie suka ke? Risau Lara, takut Auntie tak suka hadiah tu. Tak mahal pun Auntie. Itu je yang Lara mampu.” Gembira Lara mendengarnya. Disangka Puan Sri tidak suka akan hadiah darinya. Yelah, hadiahnya tidaklah semahal hadiah dari Zarif tu. Mesti berjenama tu. Mana mungkin si Zarif hendak belikan mamanya barang-barang murah dan tiada berjenama.

            “Eh, apa tak sukanya. Auntie suka sangat. Cantik. Pandai Lara pilih ye.” Puan Sri ikhlas dengan kata-katanya. Dia memang sukakan warna dan corak yang dipilih Lara. Sesuai sangat dengan penampilan Puan Sri.

            “Lara, macam mana offer Uncle tempoh hari? Lara dah fikirkan ke?” Tiba-tiba Tan Sri bertanya pada Lara. Offer apa? Lara sendiri sudah tidak ingat apa yang Tan Sri tawarkan padanya.

            “Offer? Offer apa Uncle?” Lara betul-betul tidak ingat tentang apa-apa tawaran padanya. Rumah? Dah ada. Kereta? Pun dah ada. Apa lagi.

            “Lara lupa ye. Uncle ada offer kerja untuk Lara kan. Kerja dekat syarikat uncle.” Kali ini bukan sahaja Lara yang sedikit terkejut tetapi Zarif juga. Dia sendiri pun lupa yang papa ada menawarkan Lara kerja di syarikat tempat dia bekerja sekarang ini. Syarikat Kalam Holdings. Cuma Lara yang masih tidak memberi sebarang jawapan sehingga sekarang.

            “Aah.. Lara lupa. Tak ingat langsung. Maaflah uncle.” Dia sebenarnya tidak ambil kisah pun tentang kerja yang ditawarkan. Baginya dia sudah cukup selesa bekerja di kedai kek bersama kawan-kawannya. Dia pun bukannya biasa sangat bekerja di pejabat semua ni. Lagi-lagi syarikat besar macam Kalam Holdings.  

            “Macam mana? Setuju tak kerja dekat syarikat uncle?” Tan Sri masih bertanya. Lara tidak tahu apa yang perlu dijawab. Kalau cakap tak mahu nanti, kecil pula hati Tan Sri.

            “Lara kena fikir masa depan Lara. Kalau kerja dengan uncle, insyaallah masa depan Lara cerah. Banyak yang Lara boleh belajar nanti. Gaji pun uncle beri lebih dari apa yang Lara dapat sekarang ni. Boleh Lara simpan lebih sikit.” Kata-kata Tan Sri ada benarnya. Dia memang perlu memikirkan masa depannya. Sampai bila dia hendak bekerja di sana dengan gaji begitu. Memang gaji yang dia dapat tidaklah banyak mana. Cukup-cukup makan dia dan Sofea sahaja.

            Peluang dah ada depan mata kau Lara. Syarikat besar yang tawarkan kerja lagi. Jangan disia-siakan apa yang diberikan pada kita.

            “Nanti Lara beritahu keputusan Lara ye uncle.” Tan Sri sekadar mengangguk. Ada senyuman terukir di bibirnya. Lara kena fikir masak-masak. Bekerja satu bumbung dengan mamat ni macam menempa bala. Tapi kalau tak satu bahagian, okey je. Entahlah. Bingung Lara dibuatnya.

            Zarif masih menyuap mi goreng ke dalam mulutnya. Dia nampak seperti tidak kisah langsung akan hal Lara tetapi hakikatnya dia mahu tahu samada Lara mahu bekerja dengan mereka atau tidak. Kalau Lara setuju, maknanya dia akan bekerja di tempat sama dengan Zarif. Cuma dia tidak tahu di mana Tan Sri hendak meletakkannya. Bahagian Zarif sudah penuh. Tiada kekosongan.

            Selepas bersarapan, Lara membantu Mak Jah menyiram pokok bunga di halaman rumah  Tan Sri. Sofea pula ditemani Puan Sri menonton rancangan kartun kegemarannya.

            “Mak Jah, yang ni pun nak siram ke?” Lara menjerit pada Mak Jah yang berdiri jauh sedikit darinya. Dia sedang memeriksa pokok bunga lain. Takut kalau ada ulat.

            “ Ye Lara. Yang tu pun nak siram. Semua nak siram tau.” Pelbagai jenis bunga yang ditanam oleh Puan Sri. Dia memang suka melihat bunga yang sedang berkembang. Rasa tenang bila melihatnya.

            Sedang Lara menyiram pokok-pokok bunga tersebut, dia terasa seperti ada benda yang merayap di tengkuknya. Fikirannya terus terfikirkan ulat bulu. Dia memang geli dengan semua jenis ulat termasuklah ulat bulu.

            Dengan pantas Lara cuba menepis. Dia tidak sedar yang hos air yang sedang dipegang masih belum ditutup. Dia menoleh ke belakang secara tidak sengaja.

            “Lara!” Tergamam Lara. Air dari hos masih terpancut pada Zarif. Dia tidak bergerak langsung. Habis basah Zarif dibuatnya.

            “Lara, air tu!” Seperti baru tersedar, Lara cepat-cepat mengalihkan paip hos tadi ke tempat lain. Dia terus mencampakkan hos tersebut ke lantai.

            “Habis basah?” Zarif memandang Lara bila mendengar pertanyaannya. Kalau tidak disebabkan dia sedang berlakon sekarang ini, mahu sahaja dia menjerit pada Lara. Tak pernah pun orang siram aku macam ini. Kau orang pertama Lara. Entah apa lagilah yang kau akan buat dekat aku nanti. Sabarlah wahai hati.

            “Takpa, I boleh tukar baju. Ke you nak I basahkan you juga. Jom.” Lara tidak menunggu lama. Dia terus masuk ke dalam. Mak Jah dari jauh hanya memandang. Terhibur sebenarnya dia melihat gelagat anak-anak muda ni. Asyik nak mengusik sahaja. Digeleng-geleng kepalanya. Tidak pernah sebenarnya dia melihat Zarif mengusik orang lain selain keluarganya sendiri. Laralah perempuan pertama yang dilihatnya diusik anak muda ini.

            Zarif yang tidak segan langsung terus membuka tshirt yang dipakainya itu. Dia kemudian masuk ke dalam rumah untuk mengambil baju lain. Dia bukan kisah sangat dengan orang lain pun terutamanya Mak Jah yang sudah lama menjaganya. Sudah seperti ahli keluarganya sendiri.

            Lara yang tidak keruan bila diusik Zarif tadi mundar-mandir di tepi pintu. Dia baru teringat yang dia belum menutup air tadi. Nanti habis basah pula semua tempat. Tapi hendak keluar dia masih rasa segan dengan Zarif.

            Dan tiba-tiba dia terlanggar seseorang. “Aduh!”

            Diurut dahinya yang terkena badan seseorang. Alamak. Dia lagi. Tadi dekat luar dia, ni dekat dalam pun dia. Dan kini baru dia terperasan sesuatu yang tidak sepatutnya dilihat. Susuk tubuh sasa Zarif. Mata yang tadi besar, kini sudah dikecilkan. Dia pula yang rasa segan.

            “Iskh dia ni. Sakit matalah tengok.” Lara cuba menyembunyikan perasaan gemuruhnya. Mana pernahlah dia melihat tubuh badan lelaki yang bukan muhrimnya seperti sekarang ini. Janggal yang amat dirasakan. Pandangannya terus diarahkan ke tempat lain.

            “Ala, kalau suka cakap je. Tak payah nak sorok-sorok.” Zarif sengaja menyakat Lara lagi. Dia mendekatkan dirinya lagi pada Lara. Biar Lara bertambah gelisah.

            “Gila apa. Suka apanya. Perasan.” Cepat sahaja disusun langkahnya menjauhi Zarif. Boleh gila Lara kalau masih berlawan cakap dengan Zarif. Dia mana mahu mengalah. Asyik nak menang je mamat ni.

            Zarif tersenyum lebar bila dapat mengusik Lara. Tanpa disedari dia sebenarnya suka melihat wajah kemerahan Lara bila diusik sebegitu. Nampak seperti pipinya memakai pemerah pipi.

            “Mak Jah dah tutupkan air ni ke?” Lara bertanya pada Mak Jah bila dilihatnya sudah tidak keluar langsung air dari hos.

            “Yelah, Mak Jah dah tolong tutup. Orang yang patut siram bunga-bunga ni  entah hilang ke mana tadi. Kena kejar dengan orang kot.” Bertambah merah pipi Lara bila diusik Mak Jah. Kalau boleh memang Mak Jah hendak melihat Zarif dan Lara bersama. Tidak mahu si Zira gedik tu. Tidak sesuai dari pandangan matanya.

            “Mak Jah ni…. Suka usik Lara. Takpalah, Lara sambung siram ni. Mak Jah tolong bukak air je.” Lara sudah bersedia memegang hos. Matanya masih melilau melihat sekeliling. Takut jika Zarif tiba-tiba menyergahnya lagi.

            Lara tidak perasan ada seseorang memerhatikannya dari tingkap atas. Dari salah satu bilik yang ada di tingkat atas. Gelak ketawa Lara bergurau senda dengan Mak Jah menarik perhatiannya. Wajah cantik mulus Lara membuatkan hatinya tertanya-tanya siapa wanita cantik ini. Wajahnya mengingatkan dia pada seseorang. Pada seseorang yang sudah lama meninggalkannya. Membuatkan hidupnya berubah dengan sekelip mata.

            “Naim, boleh abang masuk?” Zarif mengetuk pintu dan terus membukanya. Dilihatnya Naim sedang memandang keluar melalui tingkap bilik.

            Zarif melangkah menghampiri Naim. Dia juga mahu melihat apa yang khusyuk sangat dipandang Naim dari tadi. “Tengok apa?”

            “Aaa, takda apa-apa. You kenapa abang? Basah ni.” Kali ini Naim dalam keadaan normal. Kadang-kadang sahaja perangai dia berubah. Marah-marah dan mengamuk pada semua orang.

            Zarif masih tidak berpuas hati. Dia tahu mesti ada benda yang mencuri hati Naim untuk memandang lama. Dia berjalan ke tepi tingkap dan berpura-pura memperbetulkan langsir. Sambil tangannya memegang langsir, matanya sempat lagi melihat ke luar.

            Lara Alina. Dari bilik Naim jelas dapat melihat Lara sedang menyiram pokok bunga bersama-sama Mak Jah. Bergurau senda sesama mereka. Nampak jelas kegembiraan dari wajah Lara.

            “Abang nak apa?” Naim sebenarnya mahu menyambung melihat Lara tetapi diganggu dengan kehadiran Zarif.

            “Abang…. Saja je abang nak tengok adik abang ni. Okey ke tidak hari ni.” Zarif rasa tidak sedap hati. Biar betul Naim sedang tengok Lara tadi. Tapi takkanlah Mak Jah pula. Lagi pelik tu.

            “I okey. Hari ni rasa segar sikit.” Memang Naim kembali ceria bila melihat senyuman Lara tadi. Nampak seronok sangat. Gelak ketawanya tidak dibuat-buat.

            “Okey, ada apa-apa yang abang tak tahu ke ni?” Zarif tidak dapat menerima jika Lara yang membuat hari Naim segar sedikit. Dia mahu Naim memberitahunya.

            “Oh, nothing. I nak baring kejap. Excuse me.” Naim dengan lembut meminta Zarif meninggalkannya seorang diri. Dia mahu berehat. Sebenarnya hatinya masih mahu melihat Lara dari jauh. Berbunga-bunga pula hatinya dirasakan.

            Zarif yang berdiri di tepi katil perlahan-lahan berjalan keluar. Dia tahu Naim hendak menyambung melihat ke luar. Melihat Lara dan Mak Jah.

            Hatinya semakin resah saat dia menutup rapat pintu bilik Naim. Meninggalkan Naim seorang diri di dalam. Dia dapat rasakan Naim kembali memerhatikan Lara. Kenapa Lara? Habislah rancangan aku nanti kalau dia suka pada Lara.

            Selepas Zarif menukar baju, dia terus turun ke bawah. Hatinya tidak tenteram selagi tidak melihat Lara. Dia tidak mahu Lara berada di luar lagi. Membiarkan dirinya diperhatikan orang lain.

            “Mak Jah, mana Lara?” Puas Zarif mencari di setiap sudut. Tiada kelibat Lara pun kelihatan. Yang ada cuma Sofea dan Puan Sri. Tan Sri pula selepas bersarapan dia masuk ke bilik. Ada kerja yang perlu disemak dahulu sebelum dia meluluskannya.

            “Eh, Encik Zarif. Tak perasan Mak Jah. Lara ikut Pak Mat ke pasar. Dia nak beli ikan, ayam semua untuk simpan dekat rumah dia tu. Senang sikit kalau ada orang datang.”  Mak Jah yang sedang memotong bawang di dapur  ditanyanya.

            “Ikut Pak Mat pergi pasar? Pergi berdua je ke?” Dua kali Mak Jah mengangguk. Menjawab kedua-dua soalan yang diberikan padanya. Sejak bila pulak si Zarif ni sibuk bertanya pasal Lara. Bukankah mereka tidak sehaluan sebelum ini.

            “Kenapa Mak Jah tak ikut sekali?” Terhenti terus tangan Mak Jah yang sedang memotong. Sedikit pelik dengan soalan Zarif kali ini. Berkerut juga dahi Mak Jah memandangnya.

            “Mana pernahlah Mak Jah ikut Pak Mat ke pasar sebelum ni. Lara tu tiba-tiba pula rasa bosan. Tu sebab dia nak ikut ke pasar. Takkanlah cemburu kot.” Mak Jah sengaja mahu melihat reaksi Zarif.

            “Apalah Mak Jah ni. Cemburu apanya. Tanya je tadi. Okeylah Mak Jah, saya naik atas jap.” Zarif sudah tidak keruan. Kata-kata Mak Jah tadi membuatkan hatinya terdetik juga. Betulkah aku cemburu?. Kalau tidak masakan Mak Jah boleh perasan. Ah, aku cuma prihatin pasal dia. Tak salah rasanya.

            Ketika kakinya hendak melangkah menaiki tangga ke atas, terdengar suara Puan Sri memanggil. “Zarif, ke sini kejap sayang.”

            Zarif akur. Dia memang perasan tadi Puan Sri sedang melayan Sofea main semasa dia sibuk mencari Lara. Tidak mahu menganggu mereka sebab itulah Zarif terus bertanya pada Mak Jah sahaja.

            “Zarif, mama lupa nak beritahu malam tadi. Adik telefon. Katanya minggu depan dia akan balik Malaysia.” Puan Sri tahu Zarif memang rapat dengan adik perempuannya. Satu-satunya adik perempuan yang dia ada.

            “Betul ke ma? Takpa, nanti biar Zarif pergi ambil dia dekat airport. Mama beritahu flight details adik nanti dekat Zarif.” Zarif sudah tersenyum lebar. Rindu pada adiknya terlalu tinggi. Sudah lama juga dia tidak balik ke Malaysia. Hendak melawat dia di sana pun masing-masing sibuk dengan urusan kerja.

            “Nenek, siapa adik?” Sofea yang dari tadi hanya menjadi pendengar setia bertanya tiba-tiba. Dia mahu juga tahu siapa adik yang dimaksudkan neneknya.

            Puan Sri mengusap lembut rambut Sofea sambil memberitahunya. “Adik tu panggilan kepada anak perempuan nenek. Adik Uncle Zarif. Dia takda dekat sini. Dia belajar dekat Australia. Minggu depan baru dia balik sini kejap.”

            Zarif sekadar mendengar. Barulah Sofea faham sekarang.

            “Nenek ada berapa orang anak? Uncle Zarif dengan Adik je ke?” Pertanyaan Sofea membuatkan masing-masing terdiam. Tidak tahu apa yang perlu dijawab. Masing-masing memandang antara satu sama lain. Sofea masih menunggu jawapan dari neneknya. Wajah Puan Sri masih dipandang tepat.

           
           
           

            

16 comments:

  1. Alahai dorg ni.. hihi
    ok naim da nmpk lara
    skrg adakah zarif
    risau kslmtn lara or jeles... ??

    ReplyDelete
  2. Yess lawak zarif kena dgn lara. Haaaa zarif cemburu ke???TQ sis best sangat.....

    ReplyDelete
  3. Kau rasa zarif...cemburu tue!!!!tergugat dh ckit kn..naim cpt2 sembuh....xsbr nk th ape jd...hihihi...happy2...tq hairynn...

    ReplyDelete
  4. Tak sabar nk tunggu apa akan jdi dlm next entry. Zarif please jatuh hati dgn Lara. Hihi thanks sis..

    ReplyDelete
  5. Wahhh..naim dah nampak normal sikit..semuga cepat2 sembuh..biar zariff tergugat..tu la nawaitu x betul nak kena lara, tup2 dlm hati ada taman..kita tgk sape yg kena..

    ReplyDelete
  6. Nice! Update lagi plss..mmg x pernah miss Cerita ni..best!

    ReplyDelete
  7. hahahahaaa....gelak jahat...zarif dh mula tergugat...takut naim kebas lara...jeless ler tu...best2 n puas hati sbb panjang bab ni....hope pasni naim dh nk kuar dari bilik....lg ar tak duduk diam si zarif tu...

    ReplyDelete
  8. Aik..dgn pak mat pn zarif nak jeles..parah dah nampak tp ego tinggi melangit..masih menafikan dah jatuh cinta dgn lara..

    ReplyDelete
  9. Best! Best! Best! Tk sabar nk thu bila Naim jumpa lara..

    ReplyDelete
  10. TQ suma yg sudi menulis sedikit komen. Dihargai sangat. Moga terus follow cerita ni ye.

    ReplyDelete
  11. Nice cerita ni...

    Sila melawat karya saya pulak di Portal Ilham Karangkraf http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=6130&idc=33102

    ReplyDelete