My corner's visitor

Saturday, November 29, 2014

E-Novel : Cinta Hati Sayang - Bab 25

CINTA HATI SAYANG

BAB 25

            Baru kejap Lara pergi, Zira pula meminta diri hendak ke tandas juga. Hatinya sakit sebenarnya melihat Zarif memberi perhatian lebih pada Lara. Bukan dirinya yang setia duduk disebelah Zarif. Banyak kali juga Zira mengajak Zarif berbual berdua, tetapi tidak diendahkan. Dia lebih suka berbual dengan Lara dari dirinya.

            Apalah sangat yang menarik tentang perempuan ni. Bukannya bergaya pun. Cantik? Cantik lagi aku. Kaya? Sudah semestinya aku lebih kaya dari dia. Aku ada segala-galanya. Dia?....

            “Opss, sorry.” Zira sengaja melanggar Lara dari tepi. Punyalah luas dalam tandas ni, boleh pulak dia langgar aku. Merungut juga Lara dalam hati. Cuba disabarkan hatinya itu.

            “Cantik baju.” Zira yang mula-mula menegur Lara. Mereka sedang melihat wajah masing-masing di cermin besar.

            Agak terkejut juga Lara bila dipuji Zira. Entah ikhlas entah tidak dia ni. “Terima kasih.”

            “Pinjam dekat siapa? Yelah, kalau nak beli, sayang duit nanti. Membazir je.” Ada nada sindiran dalam kata-kata Zira. Hati Lara semakin membara. Tapi masih cuba dikawal kemarahannya.

            “Cik Zira… Saya nak pinjam ke, saya nak beli ke, saya nak curi sekali pun… itu semua rasanya takda kena mengenakan dengan Cik Zira. Ada saya minta duit Cik Zira ke nak belikan baju saya ni. Rasanya takda kan. Jadi rasanya tak perlulah kot Cik Zira tahu.” Lara masih cuba bersikap baik padanya. Ayat-ayat yang digunakan semuanya baik-baik sahaja. Zira tidak dapat menerima kata-kata Lara itu. Baginya tidak patut pun Lara berkata begitu padanya.

            “Aku dah tahu segala-galanya pasal keluarga kau. Kakak kau, kau dan anak saudara kau tu. Jadi tak payahlah berlakon baik depan aku ye. Kau nak rapat dengan Zarif sebab nak buat macam mana kakak kau buat dekat Naim kan. Aku tahu niat kau tu.” Lara sudah tidak tahan lagi mendengar cemuhan Zira tentang keluarganya. Ya, memang dia akui kakaknya telah mencemarkan nama keluarganya, namanya sendiri. Tetapi itu tidak bermakna perangainya sama seperti kakaknya. Mahu mengikis duit anak-anak Tan Sri. Kalau dia mahu, sudah lama dia cuba memikat Zarif. Tapi dia bukan Hana Kamila. Dia Lara Alina. Orang yang berbeza. Pemikiran juga berbeza.

            “Jangan samakan saya dengan Kak Hana. Buat pengetahuan Cik Zira, saya tidak pernah pun sesekali cuba mengurat buah hati Cik Zira tu. Saya tahu siapa saya. Dan saya sedar siapa dia. Jadi...jangan salahkan saya kalau dia tiba-tiba terminat dekat saya ye.” Lara terus berlalu keluar dengan perasaan yang sedikit berang. Dia ingat dia siapa. Senang-senang nak kutuk aku. Kalau sekali lagi dia cakap lagi perkara ni, tahulah aku balas nanti. Lara memang mahu sahaja menampar pipi si Zira. Rasa geram dengan setiap kata-kata yang keluar dari mulutnya.

            Zira pula yang geram dengan Lara. Berani dia cakap macam tu dekat aku. Dia tahu tak aku ni siapa. Aku ni…. bakal tunang Carl Zarif. Barulah padan. Sesuai bersama.

            Langkah Lara ke meja mereka tadi seperti berat sahaja. Hendak sahaja dia balik sekarang. Dirasakan dirinya tidak diperlukan di sini. Tetapi nanti kesian pula dia dengan Puan Sri dan Tan Sri. Kalau dia balik nanti, takut hilang mood semua orang. Dia mahu Puan Sri gembira malam ini. Baru sahaja tadi Puan Sri memberitahu pada semua orang yang dia berasa gembira sangat malam ini.

            Sampai sahaja di meja, dilihatnya makanan baru sahaja sampai. Lara terus duduk. Langsung tidak memandang Zarif di hadapannya. Dia menyibukkan dirinya melayan Sofea dan juga berbual dengan Mak Jah. Hatinya masih sakit lagi dengan kata-kata Zira. Masih terngiang-ngiang di telinganya.

            Zarif perasan perubahan sikap Lara selepas balik dari tandas tadi. Zarif dapat rasakan ada benda yang Zira cakap pada Lara. Membuatkan Lara berubah. Zarif tahu Lara hanya berpura-pura gembira. Senyuman palsu sahaja.

            Zira pula semakin kerap memanggilnya sayang. Tidak segan silu memegang tangan Zarif. Puan Sri dan Tan Sri tidak masuk campur tentang urusan mereka. Pak Mat dan Mak Jah juga. Mak Jah memang tidak suka si Zira tu. Kalau senyum pun terpaksa sahaja.

            Are you okay? Zira ada cakap sesuatu dekat you ke?

            Boleh pula si Zarif menghantar mesej padanya. Wajah Zarif di hadapannya dipandang. Dia masih bersikap selamba. Seperti tiada apa-apa yang berlaku. Pandai kau kan.

            Lara malas hendak membalas. Dibiarkan sahaja. Telefon dimasukkan semula ke dalam beg tangannya. Zarif tidak puas hati. Dia menghantar lagi mesej pada Lara. Mana pernah orang mengabaikan mesej yang dihantar sebelum ini. Lebih-lebih lagi dia nampak yang Lara memang sengaja tidak mahu membalas.

            Lara tahu Zarif yang menghantar padanya. Dibiarkan sahaja. Yang si Zarif ni pun satu. Takkanlah dekat sini nak berbalas-balas mesej. Lagi marah perempuan dekat sebelah tu kalau tahu. Dan dia nak sibuk tahu kenapa. Pergi layan je perempuan berlagak tu. Abaikan aku ni.

            “Ibu, telefon bunyi.” Sofea menepuk-nepuk paha Lara yang duduk di sebelahnya. Lara sebenarnya hendak membiarkan sahaja, tetapi tidak berjaya bila Puan Sri dan Tan Sri memandangnya. Hendak atau tidak, terpaksa juga Lara mengeluarkan telefonnya dan membuka mesej.

            Zarif hanya tersenyum melihat Lara. Tidak berjaya taktik tu Lara Alina. Ketawa riang Zarif dalam hati.

            Zira buat apa dekat you? Tell me.

            Lara membalasnya.

            Kosong. Tiada apa-apa yang ditulis. Zarif berulang kali membukanya. Takut jika dia tidak perasan.

            Lara memang tiada mood sebenarnya. Lagi-lagi melihat wajah si Zira tu. Dia ingat aku berlakon. Dia ingat aku hadap sangat dengan Zarif ni. Lara tidak langsung bercakap dengan Zarif dan Zira. Dibiarkan mereka berdua. Lara lebih banyak berbual dengan yang lain. Jika Zarif bercakap, Lara akan mendiamkan diri.

            Selepas Zarif membayar bil makanan, mereka beredar dari situ. Macam biasa, Zira akan sibuk berjalan rapat dengan Zarif. Naik menyampah pula Lara melihatnya. Dia ingat aku nak sangat ke rampas kekasih hati dia tu. Arghhhh… Tolonglah…….

            Lara tidak betah berjalan rapat dengan mereka. Dia orang yang terakhir berjalan keluar. Dibiarkan Zarif dan Zira berjalan jauh darinya. Mak Jah nampak perubahan Lara. Mesti ada sesuatu yang tidak kena tadi. Bukan boleh percaya sangat dengan Zira tu.

            “Lara okey ke tidak ni?” Mak Jah bertanya pada Lara dengan suara yang agak perlahan. Tidak mahu orang lain mendengar.

            Lara tidak menjawab. Dia hanya memandang wajah Mak Jah. Tangan Mak Jah digenggam erat. Berharap Mak Jah faham akan perasaannya sekarang ini. Mak Jah memang tidak tahu apa yang Zira telah lakukan pada Lara tetapi yang pasti Lara sedang bersedih sekarang ini. Dia sedang menahan perasaan sedihnya. Mak Jah mengusap lembut tangan Lara.

            Sampai di tempat meletak kenderaan, Lara cepat-cepat menuju ke kereta Tan Sri. Dia tahu Zira mesti akan naik bersama Zarif. Lebih baik dia tidak bersama mereka. Geram, sedih, berang…. Semuanya ada. Lengkap.

            “Lara!” Suara Zarif membuatkan semua orang memandangnya. Zira di sebelahnya cuba mengeratkan lagi pautan tangan di lengan Zarif.

            “Aaaa, you…naik kereta siapa?” Zarif tergagap-gagap bertanya. Dia sendiri tidak tahu kenapa dia boleh menjerit nama Lara.


            “Saya naik kereta Tan Sri.” Lara perasan yang Tan Sri dan Puan Sri masih memandang mereka. Terpaksalah Lara menjawab lembut pada Zarif. Dia kemudiannya berpusing menuju ke kereta Tan Sri. Zarif tidak boleh berbuat apa-apa. Takkanlah dia nak heret Lara naik keretanya di hadapan papa dan mamanya. Apa pula kata mereka nanti.

            “Jomlah sayang. Dia tukar tempat dengan I. Dia nak bersama Sofea tu.” Lengan Zarif ditarik.

            “You tak faham lagi ke Zira?! I dah cakap banyak kali… jangan panggil I sayang. I hate it!.” Zarif sudah tidak dapat bertahan lagi. Bila dilihatnya Tan Sri dan Puan Sri sudah masuk ke dalam kereta, terus dikeluarkan apa yang dipendam dari tadi.

            “Habis tu, tadi okey je I panggil you sayang.” Zira masih berdegil. Dia memang dari dulu mahu memanggil Zarif sayang. Biar semua orang tahu yang Zarif adalah miliknya.

            “Wait wait…Tadi semua tu sebab mama. Sebab mama dan papa ada. I taknak bertekak depan mereka. And also kita tengah celebrate birthday dia. I don’t want to spoil her mood.” Habis semua diterangkan oleh Zarif. Zira hanya mendengar sahaja. Disangkanya Zarif sudah tidak kisah dipanggil sayang tetapi tidak sama sekali. Dia masih seperti dahulu.

            Zarif terus masuk ke dalam kereta. Dibiarkan sahaja Zira berdiri di situ. Mak Jah pula tidak mahu campur tangan akan hal mereka berdua. Awal-awal lagi Mak Jah sudah masuk ke dalam kereta. Hanya melihat mereka bertekak seperti melihat drama melayu.

            “You nak masuk ke taknak ni?” Zarif menjerit dari dalam kereta. Dia malas hendak melayan Zira yang seolah-olah merajuk. Minta dipujuk. Itu bukan Zarif. Dia tidak pernah memujuk mana-mana perempuan pun sebelum ini termasuklah Zira. Jangan berharaplah Zira.

            Zira tahu Zarif tidak akan memujuknya. Payah  betul nak ubah perangai Zarif ni. Zira tidak akan berputus asa. Dia perlu berusaha lebih kuat lagi. Terpaksalah Zira memujuk diri sendiri.

            Masing-masing senyap sahaja di dalam kereta. Hanya Zira sahaja yang bersuara. Zarif dan Mak Jah hanya diam membisu. Zarif seperti berada di dunianya sendiri. Berada bersama-sama dengan orang yang dia sayang. Mama, papa, Naim, Lissa, Mak Jah, Pak Mat… Lara dan Sofea juga ada.

            Eh, Lara dan Sofea? Apa semua ni…….

            Sampai di rumah Tan Sri, Lara segera mengambil kotak kek yang dibawanya tadi. Carrot cake memang kesukaan Puan Sri. Tan Sri ada memberitahu Lara. Itu sebabnya Lara membuat kek khas untuk Puan Sri. Dia perlu melupakan sekejap kejadian di tandas tadi. Apa yang dikatakan Zira tadi.

            Zira pula perlu segera pulang ke rumahnya. Dia perlu bangun awal keesokkan pagi. Tiket kapal terbang ke Singapura sudah dibeli semalam. Katanya dia akan menghadiri majlis perkahwinannya di sana. Ada juga dia mengajak Zarif menemaninya. Mana mahu si Zarif ikut. Lainlah Zira tu kekasih hatinya. Orang yang dia paling sayang.

            Yang pasti tiada siapa pun yang memberitahu Zira tentang kejutan kek untuk Puan Sri. Itu sebabnya dia pulang terus. Kalau dia tahu ada kejutan bagai, mahu dia masuk ke dalam rumah dan menunggu sehingga semuanya selesai walaupun terpaksa bangun awal esoknya.

            “Happy birthday to you… Happy  birthday to you…… Happy birthday to Puan Sri…. Happy birthday to you….” Semua sekali menyanyikan lagu selamat hari lahir kepada Puan Sri. Kek dibawa keluar oleh Pak Mat ketika mereka menyanyi tadi. Lampu dimalapkan.

            Puan Sri yang kebetulan hendak menaiki tangga bersama Tan Sri terpaku.   Ini kali pertama mereka membuat kejutan sebegini. Selalunya Puan Sri akan diminta memotong kek ketika mereka makan bersama. Tahun ini berlainan sedikit. Patutlah tadi langsung tiada kek pun.

            “Nenek…. Tiuplah.” Sofea menjerit menyuruh Puan Sri meniup lilin di atas kek tersebut.

            “Kita tiup sama-sama okey.” Puan Sri mengajak Sofea untuk meniup bersama-samanya. Dia mendukung Sofea dan apa lagi… terus mereka meniup semua lilin yang ada. Masing-masing menepuk tangan.

            “Kek ni Lara yang buat.” Tan Sri memberitahu semua. Semua mata tertumpu padanya termasuklah Zarif. Segan pula Lara bila semua yang ada memandangnya. Tersenyum simpul dia.

            “Harap Auntie suka ye. Selamat hari lahir Auntie.” Lara mencium pipi Puan Sri. Pipi Lara diusap lembut oleh Puan Sri. Rindunya Lara pada belaian seorang emak. Dari kecil Lara tidak pernah merasa belaian begitu. Cukuplah jika dapat menumpang sedikit kasih sayang dari Puan Sri yang sudah dianggap seperti emaknya sendiri.

            “Happy birthday mama. I love you so much.” Giliran Zarif pula mengucap selamat pada Puan Sri. Dipeluknya erat mamanya. Kasih sayangnya pada mama tidak pernah kurang. Itu sebabnya apa yang Puan Sri arahkan dia akan turuti tanpa bantahan.

            Sofea dan yang lain juga turut mengucap selamat pada Puan Sri. Lara terus mencapai pisau kek dan memotongnya.


            “Jom, Mak Jah tolong.” Baru sahaja Mak Jah hendak mengambil piring di tepi meja, dia dihalang seseorang.

            “Eh takpa Mak Jah. Biar Zarif tolong.” Mak Jah ditolak perlahan ke tepi. Zarif mengambil piring tersebut dan menghulurkan pada Lara yang sibuk memotong kek. Dia tidak perasan pun bukan Mak Jah yang membantunya tetapi Zarif.

            “Opss!.. Eh!.. mana Mak Jah?” Lara baru sedar bila tangan mereka bersentuhan semasa menghulurkan piring. Seperti ada magnet menolak sentuhan tersebut. Pandangannya sibuk mencari kelibat Mak Jah.

            “Mak Jah tengah makan tu. Tak salah rasanya I tolong.” Dilinatnya Mak Jah sedang berbual-bual dengan Puan Sri sambil menyuap kek ke dalam mulut. Naik rimas Lara rasakan bila Zarif semakin berdiri hampir padanya.

            “Memanglah tak salah, tapi saya tak suka. Nanti ada orang cemburu.” Kalau boleh Lara tidak mahu Zarif rapat dengannya. Dia masih mahu ada dinding antara mereka. Dia mahu Zarif yang dulu. Tidak pernah bercakap baik dengannya. Itu yang dia mahukan dari Zarif. Biar semua orang gembira terutamanya si Zira tu.

            “Siapa? Zira? She’s not my girlfriend. Suka hati I lah nak rapat dengan siapa.” Itu yang Lara malas hendak berbincang dengan Zarif. Dia memang suka ikut kepala dia sahaja. Dah nampak yang Zira tu memang minat sangat dekat dia. Terima sahajalah. Kan senang. Sama cantik sama padan.

            “Sedap kek ni. Pandai Lara buat.” Wajah Zarif dipandang. Dia tidak tahu kenapa Zarif boleh berubah seperti ini. Kalau dulu langsung dia tidak suka dekat aku. Nak makan sama pun tak mahu. Ini nak puji-puji pulak. Ke memang betul sangkaan aku. Yang Zarif ni memang dah minat dekat aku…

            Zarif asyik memandang Lara dari tadi. Dia tidak tahu kenapa wajah Lara yang sentiasa mahu dipandang. Perasaan ingin mendekatinya semakin mendalam. Tapi Zarif sentiasa mengingatkan diri sendiri. Dia mahu membalas dendam. Rancangannya perlu berjaya. Jika tidak hatinya tidak akan senang. Dia sentiasa menepis perasaan suka pada Lara jauh-jauh. Dia tidak mahu rancangannya gagal disebabkan perasaannya sendiri.


            Kau hanya perlu berlakon Zarif. Hanya berlakon semata-mata. Jangan sesekali terjatuh cinta pada Lara Alina. 

21 comments:

  1. Amboii si zura ni xberagak lgsg kn.. zarif belakon la selagi kamu bley belakon eh.. lara i like u

    ReplyDelete
  2. Huhu serius tak sabar nak tahu apa rancangan Zarif. Berjaya ke tidak... But hopefully,, ada la happy ending antara Lara dgn Zarif. Hehe ;)

    ReplyDelete
  3. Jgn lara, jgn perasan zarif suka kamu...biar sampai zarif betul2 melutut dgn ikhlasnya sukakan kamu, baru kamu terima..kalau tak zira tepuk tangan..

    ReplyDelete
  4. Mmm padan muka zariff..lara wat x hirau..makin excited nk bca yg seterusnya...thanks miss writer..luv your story mory..hiii

    ReplyDelete
  5. Zarif dah angau, Hahahahahaha...
    smbng lagi sis, best!
    sis xde uat page dkt fb ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum lagi dear... Insyaallah kalau sampai masa I buka page ye..

      Delete
  6. Zira ni perasan je lebih kn.. Lara..abaikan je si zira n zarif

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zira perasan diva... Lara kena kuat. Sbb dua orang tu akan sentiasa ada dekat dengannya....

      Delete
  7. Lara abaikan aje zarif tu. Biat betul2 ikhlas baru accept. Biar dia tersungkur melutut ikhlas baru terima. Hope naim & bad pun sukakan lara.baru zarif rasa tercabar....huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe... Suka macam tu ye.. But Lara memang ada ramai peminat dalam diam....Dia baik dan cantik....

      Delete
  8. Nak lagi best buatkan naim jatuh cinta dgn lara..pastu lara rapat lak dgn naim..mesti zarif x senang duduk walaupn katanya tujuan dia nak balas dendam kt lara..

    ReplyDelete