My corner's visitor

Thursday, March 13, 2014

E-Novel : Kau Tetap Milikku - Bab 27

KAU TETAP MILIKKU

BAB 27

            “Kau taknak makan ke Arina?” Arina cuma menggelengkan kepalanya. Dia masih berbaring di atas katil sambil menyelimutkan badannya.

            “ Kau okay ke tak ni? Nak apa-apa? Kitorang belikan.” Risau kawan-kawannya melihat keadaan Arina. Mereka sendiri pun tidak tahu apa yang terjadi pada Arina malam tadi. Puas mereka memujuk Arina untuk menceritakan pada mereka tetapi tidak berjaya.

            “Takpalah. Roti ada ni. Kalau aku lapar nanti aku makan.” Kesian juga Arina melihat kawan-kawannya. Kalau ikutkan hatinya mahu sahaja dia meninggalkan Pulau Perhentian ini hari ini juga. Tetapi bila teringatkan kawan-kawannya yang sedang menikmati cuti mereka, Arina pendamkan sahaja niat tersebut. Dia tidak mahu disebabkan dia mahu pulang, kawan-kawannya yang lain juga turut serta pulang bersamanya. Kesian mereka.

            “Okay, kitorang pergi dulu ye. Apa-apa call tau.” baru sahaja mereka hendak menutup pintu, Linda ternampak Haris sedang berjalan ke arah mereka. Terus dicuit tangan Mimimemberitahu kehadiran Haris di sini.

            “Good morning. Where’s my Arina?” Haris bertanyakan Arina sebaik sahaja dia merapati mereka berdua. Linda pula terus membuka kembali pintu yang sepatutnya ditutup tadi.Kelihatan Arina sedang berbaring membelakangi mereka. Suara televisyen yang dipasang tadi membuatkan suara mereka tidak berapa didengari Arina.

            “Kitorang nak pergi breakfast tapi Arina tak mahu. Dia tak berapa sihat rasanya.” Linda yang banyak berbicara dengan Haris. Mimi pula sibuk dengan telefonnya. Sudah tentulah buah hatinya yang menelefon dari tadi.

            “You tahu ke kenapa Arina nangis malam tadi? Please let me know kalau you tahu.” Haris memperlahankan suaranya supaya Arina tidak dengar apa yang sedang mereka bualkan.

            “Tak tahu Haris. Dari malam tadi kitorang duk tanya dia kenapa. Tapi langsung dia tak mahu cerita apa-apa. Semalam pun rasanya dia tak dapat tidur. Mungkin fikir lagi pasal benda ni. Biarlah dia dulu. Harap-harap nanti okay lah dia.” Bukan sahaja Haris yang tidak tahu malah kawan-kawan Arina juga tidak tahu apa yang telah terjadi malam tadi.

            Linda dan Mimi  meninggalkan Haris di situ. Haris mahu menemani Arina di situ.

            Pintu bilik ditutup.

            Haris menghampiri Arina perlahan. Tidak mahu mengejutkannya. Bila dilihat rupanya Arina tertidur. Mungkin kerana terlalu mengantuk. Kata Linda, Arina tidak tidur malam tadi.

            Haris memperlahankan suara televisyen. Dia duduk menghadap Arina. Wajah Arina diteliti. Walaupun wajah Arina tidak secantik wanita-wanita yang pernah ditidurinya sebelum ini tetapi dia memiliki kecantikan yang lain dari mereka. Wajah inilah yang telah berjaya mencuri hatinya. Cuma Arina yang berjaya membuat tidurnya tidak lena. Malah membuatkan Haris kenal erti rindu yang sebenarnya.

            Haris tidak dapat menahan jari jemarinya dari menyentuh wajah mulus Arina. Jarinya menyentuh lembut pipi Arina. Baru sahaja dia hendak mengalihkan jarinya ke bibir Arina….

            “Ha…Haris…. Bu…buat apa kat sini?” Arina terkejut bila dirasakan ada sesuatu yang merayap di pipinya. BIla dibuka mata bertambah terkejut Arina bila Haris yang berada di hadapannya. Di dalam bilik. Setahu dia tadi Linda dan Mimi sudah menutup pintu meninggalkannya untuk bersarapan.

            “I want to see my wife. Can I?” Arina memandang ke tempat lain. Entah kenapa dia rasa kurang selesa berada dekat dengan Haris. Perasaan takut pada Haris semakin menyelubunginya. Perasaan yang dirasakan sekarang ini seperti perasaan ketika dia mula-mula berjumpa Haris di majlis hari jadi kawannya.

            “Arina… Please… kenapa ni?” Arina menjarakkan sedikit dirinya daripada Haris. Dia takut. Dia takut Haris akan mengapa-apakannya seperti dulu. Haris tidak berapa suka dengan perubahan Arina. Dapat dirasakan Arina sudah semakin selesa dengannya beberapa hari ni. Entah kenapa selepas malam tadi Arina berubah. Masih menjadi tanya tanya pada Haris apa yang sebenarnya berlaku.

            “I ada buat salah ke? Arina please… I tak pernah merayu pada mana-mana perempuan sebelum ni. Inilah pertama kali I merayu. I ada buat salah pada you ke Arina?” Terkejut juga Arina bila Haris seboleh-boleh merayu padanya untuk menceritakan apa yang sebenarnya terjadi. Tetapi Arina nekad. Dia tidak mahu menceritakan kepada sesiapa pun termasuklah Haris. Apa yang boleh dia ubah. Semuanya sudah terlambat.

            Arina cuma menggelengkan kepalanya. Tiada sedikit senyuman pun yang terbit dari wajah Arina. Sedikit hampa Haris ketika itu. Dia berharap sangat dapat melihat wajah Arina yang indah tersenyum padanya.

            Sunyi sepi.

            Langsung tiada sepatah kata pun keluar dari mulut Arina.

            Haris juga seperti hilang arah. Fikirannya buntu. Tidak dapat berfikir apa-apa pun.

            Lama juga mereka berkeadaan sebegitu sehinggalah telefon Haris berbunyi.

            “Yes ma. No, Haris dekat Pulau Perhentian.” Laju sahaja Haris memberitahu mamanya dimana dia sekarang. Langsung dia tidak tahu yang mamanya sudah bertanyakan pada Arina sebelum Arina pergi bercuti tempoh hari. Fikir Haris mana mungkin mamanya akan bertanya pada pekerjanya termasuklah Arina. Memang pelik jika mamanya sibuk bertanyakan perkara tersebut pada pekerjanya.

            “Apa?.... Arina?... Oh…. Tak tak…Haris tak nampak pun dia.” Tergagap-gagap suara Haris ketika itu. Terus Arina mengerling pada Haris. Baru dia teringat yang Dato’ Mahizan ada bertanyakan padanya. Pulau Perhentian jawapan diberikan padanya. Janganlah timbul masalah lain pulak. Risau Arina.

            “Okey ma… Kalau Haris nampaklah ye. Tak nampak pun dia. Maybe lain chalet kot ma.” Haris terus memandang wajah Arina yang duduk berhadapan dengannya. Seperti biasa Arina yang akan mengalihkan dulu pandangan ke arah lain. Pandangannya dituju pada TV yang entah cerita apa yang sedang ditayangkan.

            “Pelik. Macamana mama tahu Arina dekat sini? She asked me to check on you. Did she know about us?. You ada bagitahu dia ke Arina?” Sedikit terkejut Arina. Tapi dia tahu Haris sedang memandangnya. Pandangan Arina masih tidak dituju pada Haris.

            “Tak. Tak pernah pun. Dato’ ada tanya hari tu mana Arina nak pergi bercuti. Dengan siapa. Itu je.” Ikutkan hati malas Arina hendak menjawab. Tetapi dia takut  jika Dato’ Mahizan dapat mengetahui keadaan sebenarnya tentang hubungan antara mereka. Habislah kau Arina. Satu masalah lagi akan timbul.

            “Betul?” Haris seperti mendesak Arina. Suaranya seperti tidak mempercayai apa yang dikatakan Arina.

            “Macam nilah Haris…. Apa kata kita berpisah. Haris dengan kehidupan Haris. Arina dengan kehidupan Arina. Dah tak payah nak takut-takut lagi jika Dato’ dapat tahu. Senang kan. Lepaskan Arina.” Inilah kali pertama suara Arina kedengaran amat tegas. Terkedu Haris mendengarnya. Berubah wajah Haris mendengarnya. Arina sendiri tidak tahu mana datangnya keberanian untuk berkata sebegitu pada Haris. Hatinya sedang sakit dan ditambah dengan cara Haris pula. Nampak sangat Haris tidak mahu sesiapa pun tahu tentang hubungan mereka terutama mamanya.

            “I will not let you go. Never!” Haris sedikit meninggikan suaranya. Geram dengan kata-kata Arina tadi. Ikutkan marahnya hendak sahaja ditampar mulut Arina kerana berani berkata begitu padanya. Sudah berapa kali dia ingatkan Arina supaya tidak membincangkan mengenai perpisahan antara mereka.

            Haris terus keluar dari bilik Arina tanpa menoleh ke belakang. Hatinya amat sakit. Dihempasnya pintu sehingga membuatkan Arina terkejut.

            “Ya Allah…. Apa yang perlu aku buat……….” Air mata turut mengalir. Dia buntu. Arina tahu Haris marah dengan kata-katanya tadi. Haris tidak tahu yang hati Arina lagi sakit menanggung ini semua. Penipuan pada semua orang.  Arina sudah penat. Sudah penat dengan keadaan mereka sekarang ini.

            Arina sakit sangat Haris…….. Hati Arina sakit sangat………….Kalaulah Haris faham apa yang sedang Arina hadapi sekarang ini……..


            Jam menunjukkan ke angka 11 pagi. Pagi tadi selepas Haris meninggalkan Arina. Arina tidak dapat melelapkan matanya. Puas dia cuba melupakan apa yang terjadi tadi tetapi gagal.

            “Jom Arina. Siaplah cepat. Kita gi naik bot kejap lagi. Pusing-pusing pulau ni.” Ajak Mimi bila dilihat Arina masih bergolek di atas katil.

            “Okey…. Kejap, aku mandi jap.” Malas Arina hendak mengingatkan apa yang terjadi. Lebih baik dia keluar bersama-sama kawan-kawannya. Moga-moga dia dapat melupakan segala yang berlaku padanya dari malam semalam.

            “Berapa kena bayar ni?” Arina bertanyakan pada Linda dan Mimi bila mereka sedang memakai jaket keselamatan sementara menunggu bot tiba.

            “Naik je lah. Sibuk nak bayar balik.” Jawapan Linda membuatkan Arina sedikit resah. Jangan jangan…..

            “Mana pulak dia ni….” Perlahan sahaja suara Linda kedengaran tetapi cukup jelas pada pendengaran Arina.

            “Kau ni tunggu siapa?” Linda sedikit terkejut bila Arina menepuk bahunya. Sangkanya tiada orang akan mendengar kata-katanya tadi. Arina masih menunggu jawapan darinya.

            “Tu….”Linda tidak tahu apa yang perlu diberitahu pada Arina. Nasiblah orang yang ditunggu itu sedang berjalan ke arah mereka.

            Arina menoleh ke belakang untuk melihat siapakah gerangan yang ditunggu Linda.

            “Eh… aku nak baliklah. Korang berdua jelah pergi ye.” Arina terus membuka jaket keselamatannya. Memang dia tiada mood bila melihat wajah Haris. Macamana nak lupakan semua ni kalau dia asyik muncul di hadapan mata ni. Pening Arina.

            “Stop it Arina.” Walaupun perlahan suara Haris tetapi cukup tegas kedengaran di telinga Arina. Pandangannya di arahkan pada kawan-kawannya. Tidak sampai hati pula Arina bila melihat wajah Mimi dan Linda. Kesian pada mereka. Disebabkan aku, percutian mereka jadi begini. Hilang keseronokan mereka yang selama ini ditunggu-tunggu.

            “Arina…. Janganlah macam ni. Memang aku tahu aku salah. Tapi kita kan memang nak sangat naik bot keliling pulau ni. Bot ni kita sahaja tau. Haris dah booked untuk satu bot. Jadi takda orang lain naik bot ni selain kita. Please Arina… Tak best la kalau kau takda.” Memang betul juga apa yang dikatakan Linda. Memang Arina sendiri ada menyimpan niat untuk menaiki bot mengelilingi pulau tersebut. Ditambah lagi dengan wajah Linda dan Mimi yang seperti meraih simpati padanya membuatkan Arina berubah fikiran.

            “Okeylah. Jom. Tapi ingat… Korang jangan buat macam ni lagi tau. Aku tak suka. Nah sekarang kau gi layan si Haris tu. Aku malas.” Tersenyum riang Linda dan Mimi mendengar kata-kata Arina. Mereka membantu Arina memakai  semula jaket keselamatan tadi. Haris pula masih memerhatikan mereka dari tepi sambil menunggu bot tiba.

           
           

           

            

15 comments:

  1. nk lgi...cepat la bgtau hari yg sbnrnya...
    biar haris p belasah kwn2 dia yg sengal tu

    ReplyDelete
  2. baru nak berbaik.....krissis bermula lagi

    ReplyDelete
  3. ye!!setelah lama menanti..thanks for the three entries...konflik akan menjelma nampaknya...nak lg..please!!!

    ReplyDelete
  4. Best... harap dpt pegang nvl ni secepat yg mungkin ♥, Sis jngn perap lama sngat, rindu dngan Hero and Heroin dia...

    ReplyDelete
  5. hrp sgt haris dpt tau hal sebenar n luahkn cinta dia pada arina...mmg best...hrp dpt sambung cepat ya...

    ReplyDelete
  6. nampaknya akan ada konflik lagi. baru je nak berbaik dah bergaduh balik. sengal punya member nak cari gaduh ke ataupun mereka pun ada hati dengan ariana

    ReplyDelete
  7. teruja citer nie... so selalu la update n3 terkini...dh lama nie menunggu

    ReplyDelete
  8. Tq korang yang setia membaca.... alhamdulillah tinggal sikit je lagi dah nak siap manuskrip.. nak hantar untuk buat penilaian. Doakan semoga berjaya ye.

    ReplyDelete
  9. boleh sambung lagi sebelum diterima oleh penerbit

    ReplyDelete