My corner's visitor

Thursday, December 5, 2013

E-Novel : Majikanku Sayangku - Bab 9

MAJIKANKU SAYANGKU

BAB 9

                Janganlah cerita yang sama….Doa Zaira di dalam hati semasa mereka berjalan masuk. Haikal dan Kirana berjalan di hadapan mereka. Zaira masih memerhatikan Haikal dari belakang. Dia berharap sangat yang Haikal dan Kirana tidak menonton cerita yang sama dengan mereka. Entah kenapa hatinya sedikit tersentuh bila melihat pasangan tersebut. Dia sendiri tidak tahu kenapa. Sepatutnya dia turut gembira melihat kemesraan antara bos dan tunangnya.

                 Sebelum Haikal melangkah masuk, sempat lagi dia mengerling ke belakang untuk melihat Zaira. Berlainan dengan Zaira, Haikal pula memang berharap yang Zaira akan menonton dalam bilik yang sama dengannya. Haikal sengaja memperlahankan langkahnya untuk melihat Zaira. Nasibnya baik kerana dalam masa yang sama Kirana menarik tangannya untuk ke tepi pintu. Katanya ada panggilan penting yang perlu dijawab.

                Yes….

                Mereka akan menonton wayang dalam bilik yang sama. Cinema 2.

                 Lega Zaira bila dia tidak nampak kelibat Haikal. Maknanya mereka tidak menonton cerita yang sama. Tapi dia tonton cerita apa. Mesti dia gembira dapat menonton wayang dengan buah hati. Eh Zaira…. Kenapa pulak kau nak sibuk fikir pasal dia. Keluar dengan tunang. Mestilah gembira.

                Zaira duduk di baris ke empat dari hadapan. Dia tidak perasan yang Haikal juga menonton cerita yang sama dengannya. Sebenarnya Haikal duduk dekat dengannya. Selang dua baris sahaja dari tempat duduk Zaira.

                “You kenapa ni?. Dari tadi I tengok macam ada yang tak kena je. You tak sihat ke sayang?” Kirana perasan dengan perubahan Haikal sejak tadi. Semenjak melangkah masuk ke dalam wayang perangai Haikal lain. Seperti ada yang tidak kena.

                “Nothing. Cuma letih je.” Haikal malas hendak melayan Kirana. Tadi dia cuba juga memujuk hatinya untuk berlembut dengan Kirana, tetapi selepas melihat Zaira dan teman lelakinya, hatinya seperti terasa sakit sangat. Tidak pernah pula dia merasa sebegini dengan mana-mana perempuan sebelum ini. Zaira bukan teman wanitanya. Kenapa dia perlu terasa sebegini.

                Wayang sudah bermula. Kirana seperti biasa akan memeluk lengan Haikal sambil melentokkan kepalanya di bahu Haikal. Persis wanita manja. Malas Haikal hendak melayan Kirana. Dibiarkan sahaja Kirana memeluknya. Walaupun wayang sudah bermula, tetapi mata Haikal lebih kerap ditumpukan ke arah Zaira.

                Walaupun masing-masing bersama dengan pasangan masing-masing, tetapi hati mereka seperti tiada di situ. Zaira masih memikirkan tentang Haikal. Nampak gembira sahaja dia dengan tunangnya. Mesti seronok mereka keluar bersama. Sama-sama cantik. Memang sepadan bila dilihat. Yang Zaira tidak tahu, Haikal juga sedang memikirkan tentangnya. Gembirakah Zaira dengan teman lelakinya itu. Seronokkah mereka keluar bersama. Arghhhhh… Kenapa boleh jadi macam ni…….. Pening Zaira… Pening juga Haikal.

                Akhirnya wayang tamat.  Zaira yang bangun terlebih dahulu. Entah kenapa hatinya seperti hendak melihat ke belakang. Baru sahaja dia menoleh, wajah Haikal yang terpamer. Tergamam sebentar Zaira ketika itu. Selama ini dia duduk di belakang aku. Dia nampak ke apa yang aku buat tadi. Eh kejap. Takkanlah Encik Haikal nak memerhatikan aku. Dah…. Dah….. jangan nak perasan Zaira oi. Dia tak kisahlah kau nak buat apa pun. Dia dah ada cik Kirana yang cantik tu. Zaira memujuk hatinya.

                Haikal masih memandangnya sambil bangun untuk turut serta keluar. Hanya senyuman yang diberikan oleh Zaira pada Haikal sebelum dia mengikut Azri keluar. Haikal sempat membalas senyuman Zaira tadi. Akhirnya mereka berpisah. Haikal masih cuba mencari-cari Zaira di celah-celah orang ramai namun tidak berjaya. Zaira pula seperti mahu mengelak dari Haikal. Laju sahaja dia mengikut Azri berjalan keluar.

                Dalam perjalanan pulang dari menghantar Kirana balik, Haikal masih terfikir-fikir samada hendak menghantar mesej pada Zaira. Entah kenapa hatinya berasa risau dan gelisah selagi tidak mengetahui di mana Zaira sekarang. Apa kena dengan aku ni. Arghhhhhh………

                “Zaira….. kita kahwin tahun depan. Abang akan hantar orang masuk meminang.” Selama ini memang Zaira menunggu saat Azri melamarnya.Sentiasa ditunggu saat Azri membuka mulut untuk melamarnya. Tetapi entah kenapa ketika itu hati Zaira seperti kosong. Tiada rasa gembira langsung bila Azri menyuarakan hasratnya itu. Kenapa perasaan yang berbeza timbul. Sepatutnya aku gembira mendengarnya. Tapi sebaliknya pula.

                “Zaira tak suka ke?” Zaira menggelengkan kepalanya bila tangannya disentuh Azri.

                “Tak, suka…….kenapa tiba-tiba abang….” Zaira rasa seperti ada sesuatu yang disembunyikan Azri. Entahlah…mungkin perasaannya sahaja.

                “Kenapa tiba-tiba abang nak masuk meminang? Itu yang Zaira nak tanya kan?. Okey, abang rasa dah lama kita berkawan. Dah tiba masanya kita berumahtangga.” Zaira  dapat rasakan sedikit pelik dengan perubahan Azri. Dulu punyalah payah sampai nak marah-marah kalau ajak berbincang tentang kahwin. Jangan fikir negatif Zaira.

                Zaira terpaksa berpura-pura suka dengan keputusannya padahal dia masih berasa was-was dengan Azri. Tiba-tiba membuat keputusan sebegini. Zaira cuba bersikap positif. Dia harap keputusan mengahwini Azri adalah keputusan yang betul. Memang dia sudah berkawan dengan Azri lama dan memang sudah sampai masanya mereka disatukan.

               
                “Apa!...... Kau nak kahwin awal tahun depan. Betul ke ni. Tahniah.” Azlin turut berasa gembira dengan berita tersebut. Dia ingin berkongsi kegembiraan dengan Zaira tetapi dia tidak tahu yang hati Zaira tidak segembira yang disangkakan. Zaira sendiri tiada jawapan kenapa dia bersikap sebegitu. Terlintas juga di fikirannya, mungkinkah kerana dia sudah jatuh hati pada orang lain. Itu sebabnya perasaan gembira tidak timbul dalam hatinya.

                “ So, tinggal berapa bulan je lagi kan. Barang-barang hantaran kau dah beli ke?. Persiapan lain macam mana?” Bahagian persiapan perkahwinan memang menjadi kesukaan Azlin. Dia memang suka dengan ini semua. BIla dilihat, Azlin yang lagi teruja dengan perkahwinan Zaira dari dirinya sendiri.

                “Kejap…. Kau ni Azlin. Okey, barang-barang hantaran nanti aku beli. Persiapan pelamin, mak andam semua nanti mak aku uruskan. Aku buat simple je la Azlin. Duit pun tak banyak. Nanti dah kahwin lagi nak pakai duit banyakkan.” Sebenarnya Zaira masih tidak berbincang pun dengan keluarganya di kampung. Malam tadi dia ada menelefon emaknya memberitahu yang pihak Azri akan datang merisik dan masuk meminang hujung minggu ni. Terkejut juga mereka bila diberitahu. Apa tidaknya, macam tergesa-gesa pula dirasakannya.

                “Nanti kalau kau nak ajak aku teman kau beli apa-apa yang patut, kau bagitahu je aku. Aku sedia menemanimu.” Ketawa Zaira bila melihat mimik muka Azlin. Azlinlah yang menjadi peneman setianya selain Nora, teman serumah Zaira.


                “Zaira, masuk office saya sekarang.” Cepat-cepat Zaira mengambil pen dan buku catatannya untuk dibawa bersama ke dalam bilik bosnya. Sempat dia mengambil beberapa dokumen yang hendak diserahkan pada Haikal untuk ditandatangani.

                “Ye, Encik Haikal.” Zaira melangkah masuk. Hatinya berdegup kencang takut jika Haikal bertanyakan dia tentang hujung minggu lepas. Nampak seperti kesalahan besar yang telah dibuat.

                “Duduk.” Haikal terus menyandarkan badannya ke kerusi empuknya itu.Pen ditangan diletak di tepi. Pandangannya dialihkan pada Zaira. Pandangan yang berbeza dirasakan Zaira.

                “Jumaat malam ni saya nak Zaira temankan saya ke majlis perkahwinan anak Dato’ Ghani. Nanti RSVP pada mereka ye.” Memang Zaira ada menerima jemputan perkahwinan dari Dato’ Ghani, salah seorang pemegang saham di syarikat tersebut yang ditujukan pada Haikal.

                “Tapi…tunang Encik Haikal…..” Zaira masih takut-takut untuk bertanyakan tentang tunang bosnya.

                “Tapi kenapa saya tak pergi dengan tunang saya? Sebab….. saya tak rasa saya nak pergi dengan dia. Saya rasa takda masalah kan tentang tu.” Tergamam Zaira. Dia tidak tahu hendak menjawab apa. Pelik pun ada dengan jawapan bosnya itu. Dah ada tunang, tapi taknak gi dengan tunang. Aku juga yang jadi mangsa keadaan. Sabar jelah Zaira.

                Zaira meminta diri selepas memberi Haikal dokumen-dokumen yang perlu ditandatangani. Rungsing Zaira dengan arahan bosnya tadi. Nasiblah Zaira tiket bas untuk Jumaat malam sudah habis. JIka tidak memang tidak dapatlah dia menemani bosnya ke majlis tersebut.

                “Kenapa berkerut je ni? Bos marah kau ke?” Azlin terus mendapatkan Zaira bila dia keluar dari bilik dengan muka berkerut.

                “Bos tak marah tapi arahan dia tu…. Alasan macam tak logik.” Zaira meletakkan dokumen yang dibawanya tadi di tepi komputer. Kejap lagi dia perlu membuat salinan untuk disimpan di dalam fail.
               
                “Arahan apa dia bagi?. Tak logik?... Cuba cerita kat aku.” Zaira kemudian menceritakan arahan yang diberikan padanya tadi. Azlin terusan mendengar tanpa menyampuk sekali pun.

                “Apa?!... Bos kata taknak pergi dengan tunang dia. Biar betul bos ni. Tunang punya cantik pun taknak tunjuk kat orang ke. Tapi kan….. kenapa pulak dia nak bawak kau. Pelik aku.” Azlin pula yang pelik dengan perangai bosnya itu.
               
“Entahlah Azlin. Aku ni lagi rasa pelik dengan perangai bos. Mungkin sebab aku yang terima kad tu atau mungkin dulu Encik Haikal selalu bawak Kak Siti ke majlis-majlis macam ni. Jadi sekarang ni dia bawak aku lah pulak kan. Agaknyalah.” Zaira persis mengiyakan sendiri kata-katanya tadi. Diangguk-angguk kepalanya.

                “Mana ada Zaira. Dulu aku tak pernah pulak dengar Encik Haikal bawak Kak Siti ke majlis-majlis macam ni. Kalau dia bawak Kak Siti pun, selalunya ke mesyuarat je. Tak pernahlah aku dengar. Dengan kau je Encik Haikal rajin bawak ke sana sini.” Biar betul Azlin ni. Buat takut Zaira je bila mendengar kata-kata Azlin itu.

                “Habis tu kau ikut dia ke nanti?” Azlin masih tidak cukup bertanya. Zaira sekadar menganggukkan kepalanya sahaja. Dia memang tiada mood untuk bercakap mengenai ini. Yang lebih memeningkan Zaira ialah tentang hubungannya dengan Azri. Jika benar, Azri akan menjadi suaminya tidak lama lagi. Tinggal lagi berapa bulan sahaja.

                Zaira tahu di dalam hatinya ada sedikit rasa suka pada bosnya sendiri. Tetapi dia tahu, perasaan itu tidak akan kemana-mana. Haikal sudah menjadi tunangan orang. Dia juga bakal menjadi tunangan orang tidak lama lagi. Zaira memang harus membuang perasaan yang ada terhadap Haikal. Bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Itu yang dirasakan Zaira ketika itu. Dia harus membuang perasaan tersebut sebelum terlambat.

                Zaira akan menjadi tunangan orang tidak lama lagi. Dan selepas itu akan menjadi milik orang lain. Kenapa aku perlu bersedih. Kenapa aku tidak boleh berkongsi kegembiraan dengannya. Zaira cuma pekerja di syarikat aku. Dia cuma pengganti tempat Siti. Kenapa ada perasaan begini terhadapnya. Sepatutnya perasaan sebegini ditujukan pada Kirana, tunang aku.


                Kirana…. Bukan Zaira……

16 comments:

  1. Thanks 4 the n3 Hairynn! Really miss this story. I think both Haikal & Zaira already fall for each other without realizing it. Diorang ni kena cepat2 confess to each other, barulah semuanya jelas.... sambung cepat2 ye Cik Writer!

    ReplyDelete
  2. wah....hati zaira dah start berbelah bagi....

    anyway tqvm for n3.....

    ReplyDelete
  3. Sis saya ni follower novel sis...Cerita ini pun best...sambungan plssss

    ReplyDelete
  4. Best.....sis mana sambungan seterusnya

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum semua.. baru baca novel ni. bestla.. tp bila ada sambungan?

    ReplyDelete
  6. Asalamualaikum... Novel nie best lh... Harap cepat2 d smbng... Supaya x tergantung mcm 2 aje. N harap d terbit kan novel nya... X sabar nk tahu kesudahan nya....

    ReplyDelete
  7. Ada sambungan lagi tak?

    ReplyDelete
  8. As salam dan hai semua. InsyaAllah ada sambungannya nanti. Tak lama lagi akan diupdate cerita ni pula ye.. Rindu dah ye dengan Haikal dan Zaira. :)

    ReplyDelete
  9. Best best best best best..............b

    ReplyDelete
  10. As salam semua.... Tajuk cerita ni dah ditukar pada DIA PENJAGA HATIKU ya. Jom dapatkan novel ni di PBAKL atau boleh hubungi 012-3561772.

    Terima kasih pada yg sudi menunggu dengan sabar sambungan cerita ni.

    Jom dapatkan DPH kalau nak tahu tahap keprihatinan dan sayang Haikal pada Zaira.

    ReplyDelete